18 dec Extra regels om consumenten van non-foodproducten te beschermen
Vanaf 13 december 2024 – als de Warenwet wordt aangepast – moeten verkopers van non-foodproducten rekening houden met nieuwe regels. Er gelden nu extra eisen voor de productveiligheid.
Wie non-foodproducten verkoopt aan consumenten in de EU moet zich vanaf 13 december houden aan nieuwe regels voor productveiligheid. Toen trad de General Product Safety Regulation (GPSR) namelijk in werking, een Europese verordening die de Warenwet wijzigt. Daarmee worden consumenten in de EU nog beter beschermd tegen onveilige producten.
Contactgegevens en serienummers
Op de eerste plaats moet het duidelijk zijn waar de non-foodproducten vandaan komen. Pas dan kunnen ze sneller worden opgespoord (en teruggeroepen) als ze onveilig blijken te zijn. Op het product of op de verpakking moeten de contactgegevens van de fabrikant staan (als die zich binnen de EU bevindt), van de importeur (als de fabrikant buiten de EU is gevestigd) of van de gemachtigde van de fabrikant (als deze buiten de EU is gevestigd). Verder moet de fabrikant zorgen dat producten voorzien zijn van een zichtbaar en leesbaar type-, partij- of serienummer, of een ander identificatiemiddel. Consumenten moeten deze informatie goed kunnen begrijpen. Ook instructies en veiligheidsinformatie moeten bij het product worden geleverd, zodat iedere consument begrijpt hoe hij het product veilig kan gebruiken.
Terugroepacties
De GPSR-verordening verbetert ook de werkwijzen voor terugroepacties (recalls) en coördinatie tussen verschillende partijen. Zo stelt de GPSR duidelijkere eisen voor technische documentatie, die bijdragen aan snellere en efficiëntere terugroepacties. Bij een terugroepacties moeten consumenten volledig worden terugbetaald of ze moeten een vervangend product kunnen krijgen. Als het product kan worden gerepareerd, moet de fabrikant dit gratis doen. Dankzij een betere coördinatie tussen bedrijven en de overheid kunnen onveilige producten sneller van de markt worden gehaald.
Kwaliteitssysteem
Fabrikanten, importeurs en distributeurs moeten een kwaliteitssysteem gebruiken om de veiligheid van de producten die zij verkopen te garanderen. Dat houdt in dat er momenten in het bedrijfsproces moeten worden vastgelegd, waarin wordt toegezien op de kwaliteit en veiligheid van de producten. Dit kan gaan om het controleren van geldende wetgeving, vaste momenten voor steekproeven en het regelmatig behandelen van klachten.
Online platforms
De GPSR stelt ook extra eisen aan online platforms, omdat zij een belangrijke rol spelen bij de verkoop van producten. Online platforms moeten een centraal contactpunt aanwijzen voor communicatie met nationale instanties voor productveiligheid, zij moeten zich aanmelden bij het Safety Gate Portal en duidelijk aangeven wat hun centrale contactpunt is. Tot slot moeten online platforms interne productveiligheidsprocedures hebben om zich aan de GPSR te kunnen houden.
Gemachtigde
Wie van buiten de EU consumentenproducten aanbiedt op de EU-markt, moet straks een vertegenwoordiger (gemachtigde of een authorised representative) in de EU aanwijzen. Deze gemachtigde is namens de fabrikant het aanspreekpunt in de EU en moet ervoor zorgen dat producten aan de GPSR-regels voldoet.