MiCA

Markets in Crypto-Assets.

 

De regulering van crypto-assets is de afgelopen jaren een steeds meer besproken onderwerp geworden, en heeft binnen de EU geleid tot een verscheidenheid aan juridische benaderingen. Om deze versnippering tegen te gaan, heeft de Europese Commissie op 24 september 2020 een nieuwe verordening betreffende Markten in Crypto-Activa (MiCA) voorgesteld. De Commissie heeft geprobeerd om een op maat gemaakt regelgevend kader te creëren voor alle crypto-assets die zich op de blockchain bevinden.

 

Hieronder zullen wij -de blockchain experts van Watsonlaw- een algemeen overzicht geven van MiCA zelf en de verschillende onderwerpen die MiCA tracht te reguleren, van de uitgifte van crypto-assets en het aanbieden van cryptoactivadiensten tot het voorkomen van marktmisbruik, gevolgd door een Q&A over het nieuwe voorstel. Op die manier zullen we proberen een algemeen beeld te geven van het ‘catch-all’ regelgevingskader dat de Commissie heeft voorgesteld.

MiCA: een catch-all regelgevingskader voor crypto-assets.

FAQ.

1. Wat is de nieuwe Verordening betreffende Markten in Crypto-assets (MiCA)?

1.1 Wat is MiCA?

Op 24 september 2020 heeft de Europese Commissie (EC) het voorstel voor MiCA gepresenteerd, als onderdeel van het Digital Finance Package. De definitieve tekst is op 9 juni 2023 gepubliceerd in het Publicatieblad van de Europese Unie (PbEU). Met MiCA wil de EC de verdeeldheid in regelgeving binnen de Europese Unie (EU) op het gebied van crypto tegengaan. De EC heeft verder als doel om innovatie en concurrentie in de digitale financiële sector te bevorderen, en risico’s te beperken.

 

1.2 Wanneer treedt MiCA in werking?

MiCA is op 30 juni 2023 in werking getreden. Met de inwerkingtreding zijn niet onmiddellijk alle regels van de MiCA van toepassing. Op 30 juni 2024 zijn de regels met betrekking tot uitgevers van stable coins van toepassing. Op 30 december 2024 zullen alle andere regels van toepassing zijn. Deze regels omvatten onder andere regels voor uitgevers van cryptoactiva anders dan ARTs/EMTs, aanbieders van cryptoactiva diensten (CASPs) en het voorkomen van marktmisbruik. Voor diverse onderwerpen van MiCA geldt een overgangstermijn van 18 maanden. De Nederlandse wetgever is voornemens om de overgangstermijn voor CASP’s die overeenkomstig de Vijfde Anti-witwasrichtlijn (AMLD5) bij de Nederlandsche Bank (DNB) zijn geregistreerd te verkorten naar 6 maanden. Dit zou betekenen dat deze CASP’s hun diensten mogen blijven aanbieden tot uiterlijk 1 juli 2025. Zie in dit kader onze blogs over de MiCA timeline en de MiCA Uitvoeringswet.

 

1.3 Wat zijn de doelstellingen van MiCA?

MiCA streeft vier hoofddoelen na:

  1. Rechtszekerheid bieden voor crypto-assets die niet vallen onder huidige Europese financiële regelgeving;
  2. Alle uitgevers van crypto-assets en CASPs onder één regelgevend kader brengen;
  3. Huidige nationale regelgeving voor crypto-assets die niet gedekt zijn onder Europese regelgeving vervangen; en
  4. Een specifiek regelgevend kader creëren voor stable coins.

1.4 Welke ondernemingen worden door MiCA gereguleerd?

MiCA richt zich op zowel in de EU gevestigde ondernemingen, als ondernemingen van buiten de EU die activiteiten verrichten of diensten verlenen in de EU. De ondernemingen die onder MiCA worden gereguleerd zijn personen die crypto-assets aan het publiek aanbieden of de toelating daarvan tot de handel verzoeken en CASPs. In hoofdstuk 3 en 4 zal ingegaan worden op wanneer uw onderneming een aanbieder van crypto-assets of een CASP is.

 

1.5 Welke crypto-assets worden uitgesloten van de werking van MiCA?

MiCA is gecreëerd om alle crypto-assets te reguleren die momenteel niet onder toezicht vallen. Crypto-assets die al wel worden gereguleerd vallen dus niet onder het kader van MiCA. Crypto-assets zijn al wel gereguleerd als ze kwalificeren als:

  1. Financieel instrument;
  2. Elektronisch geld;
  3. Deposito;
  4. Gestructureerd deposito; en
  5. Securitisatie.

Echter, als uw token kwalificeert als elektronisch geld, maar ook als een e-money-token (hierna uitgelegd), dan valt deze alsnog onder de regelgeving van MiCA.

 

1.6 Welke voordelen biedt MiCA?

MiCA biedt voordelen voor zowel aanbieders, gebruikers als autoriteiten.

  1. Aanbieders hoeven minder onderzoek te doen naar alle regels waaraan voldaan moet worden in elke lidstaat.
  2. Aanbieders hoeven nog maar één vergunning te verkrijgen voor de gehele EU.
  3.  Er is een ‘level playing field’ voor alle aanbieders in de EU, er wordt niet geprofiteerd van makkelijkere of goedkopere regulering in een bepaalde lidstaat.
  4. Investeerders worden beter beschermd door de regels die MiCA voorstelt ter voorkoming van marktmisbruik. Zo wordt oplichting en ‘pump-and-dump’ tegen gegaan.
  5. Investeerders worden ook beter beschermd door de informatieverplichtingen voor aanbieders.
  6. Ook nationale regelgevers profiteren van MiCA. Doordat een vergunning onder MiCA werkt in de gehele EU, hoeft niet elke lidstaat elke onderneming individueel te onderzoeken.

2. De reikwijdte van MiCA

2.1 Welke belangrijke definities worden gebruikt in MiCA?

 

Cryptoactivum (‘Crypto-asset’)
een digitale weergave van een waarde of een recht die elektronisch kan worden overgedragen en opgeslagen, met gebruikmaking van distributed-ledger-technology of vergelijkbare technologie

 

Asset-referenced token (ART)
‘eeneen type cryptoactivum dat geen e-money-token is en dat een stabiele waarde tracht te behouden door te verwijzen naar een andere waarde of een ander recht of een combinatie daarvan, met inbegrip van een of meer officiële valuta

 

E-money token (EMT)
een type cryptoactivum dat een stabiele waarde tracht te behouden door te verwijzen naar de waarde van een officiële valuta

 

Uitgever
‘de natuurlijke of rechtspersoon of andere onderneming die de cryptoactiva uitgeeft’

 

Aanbieding aan het publiek
een tot personen gerichte mededeling, in welke vorm en met welk middel dan ook, waarin voldoende informatie over de voorwaarden van de aanbieding en de aangeboden cryptoactiva wordt verstrekt om aspirant-houders in staat te stellen te beslissen of zij de cryptoactiva al dan niet willen aankopen

 

Aanbieder van cryptoactivadiensten
de rechtspersoon of andere onderneming waarvan de activiteit of het bedrijf bestaat in het beroepsmatig aanbieden van één of meer cryptoactivadiensten aan cliënten, en die overeenkomstig de vergunningplicht voor CASPs cryptoactivadiensten mag aanbieden

 

Gebruikstoken (Utility token)
een type cryptoactivum dat alleen bedoeld is om toegang te verlenen tot een goed dat of een dienst die door de uitgever ervan wordt aangeboden

 

2.2 Token categorieën

Binnen alle tokens op de blockchain zijn drie verschillende categorieën aan te merken. Dit zijn de alom bekende utility tokens, payment tokens en security tokens. Hoe passen deze nu binnen het kader van MiCA?

 

Utility tokens zijn crypto-assets die haar houder toegang geven tot of een recht geven op het gebruik van een platform, of haar goederen of diensten. Deze tokens worden gedefinieerd in MiCA, en vallen bij uitstek onder de regelgeving voor crypto-assets die geen stable coins zijn.

 

Payment tokens zijn, zoals de naam al weggeeft, tokens die worden gebruikt om betalingen te verrichten. Vanwege het doel om betalingen te verrichten is het belangrijk dat deze tokens een stabiele waarde behouden. Dit zijn dan dus ook de zogeheten ‘stable coins’. Deze stablecoins worden in MiCA in twee categorieën opgedeeld, ART en EMT.

 

Security tokens zijn tokens die juridisch kwalificeren als effect of financieel instrument. Dit zijn bijvoorbeeld aandelen, obligaties of derivaten. Dit soort tokens kwalificeren als een financieel instrument, en worden dus niet onder MiCA gereguleerd.

3. Mijn onderneming geeft tokens uit. Is MiCA op mij van toepassing?

Als uw onderneming een token uitgeeft, is het belangrijk om te weten of u onder de regelgeving van MiCA valt. MiCA noemt tokens die onder haar regelgeving vallen ‘crypto-assets’ en maakt hier twee onderscheiden in: stablecoins, en crypto-assets die niet een stablecoin zijn. Maar, MiCA wil niet crypto-assets reguleren die al onder bestaande regelgeving vallen. Daarom zijn crypto-assets uitgezonderd die gelden als:

  1. Financiële instrumenten;
  2. Elektronisch geld, tenzij ze ook als stablecoin gelden;
  3. Deposito’s;
  4. Structurele deposito’s;
  5. Securitisaties.

 

3.1 Mijn onderneming geeft stablecoins uit.

Stablecoins zijn tokens die bedoeld zijn als betaalmiddel en proberen een stabiele waarde te behouden. MiCA kent twee soorten stablecoins en noemt deze ART en EMT. Het verschil hiertussen is van belang. Wanneer uw onderneming ARTs uitgeeft, gelden er andere verplichten dan wanneer u EMTs uitgeeft. ARTs verwijzen naar verschillende officiële valuta’s (fiat geld zoals de Euro of Dollar), één of meer grondstoffen, of één of meer crypto-assets, of een combinatie hiervan. EMTs verwijzen slechts naar één enkele officiële valuta.

 

3.1.1 ART

Als uw onderneming een stablecoin uitgeeft die kwalificeert als ART, moet u een vergunning verkrijgen van de toezichthouder. Deze vergunning geldt vervolgens voor de gehele EU. Hiervoor moet uw onderneming een in de EU gevestigde rechtspersoon zijn. Deze vergunning is niet verplicht als:

  • Over een periode van 12 maanden het gemiddelde bedrag aan ART niet meer dan €5.000.000 bedraagt; of
  • De aanbieding uitsluitend aan gekwalificeerde beleggers is gericht en de tokens enkel door gekwalificeerde beleggers mogen worden gehouden.

 

Uw onderneming moet ook een whitepaper uitgeven. Dit is zowel het geval als u wel een vergunning moet hebben, als wanneer u niet een vergunning nodig heeft. Dit white paper moet het volgende inhouden:

  1. Een beschrijving van governanceregelingen;
  2. Een beschrijving van activareserves;
  3. Een beschrijving van bewaarregelingen;
  4. Een beschrijving van het beleggingsbeleid indien met reserveactiva wordt belegd;
  5. Informatie over de aard en afdwingbaarheid van rechten;
  6. Mechanismen die de liquiditeit van de crypto-assets borgen;
  7. Een klachtenprocedure
  8. Belangrijkste negatieve effecten op het klimaat en andere milieugerelateerde negatieve effecten van het relevante consensusmechanisme; en
  9. Nadere informatie uit bijlage II van MiCA.

 

Aan de uitgifte van dit soort stable coins zijn ook eisen gesteld omtrent uw eigen vermogen. Dit moet tenminste gelijk zijn aan het hoogste van de volgende twee bedragen:

  • €350.000; of
  • 2% van het gemiddelde bedrag van uw activareserve

 

3.1.2 EMT

Als uw onderneming een stablecoin uitgeeft die kwalificeert als EMT, moet u een vergunning als kredietinstelling of elektronischgeldinstelling hebben. Deze vergunningen gelden voor de gehele EU. Deze vergunning is niet verplicht als:

  • De totale bedrijfsactiviteiten een gemiddeld uitstaand elektronisch geld genereren dat niet hoger is dan €5.000.000;
  • Geen van de met de leiding of de exploitatie van het bedrijf belaste natuurlijke personen is veroordeeld wegens strafbare feiten in verband met het witwassen van geld of terrorismefinanciering, dan wel een ander financieel misdrijf.

 

Uw onderneming moet ook een white paper uitgeven. Dit is zowel het geval als u wel een vergunning moet hebben, als wanneer u niet een vergunning nodig heeft. Dit white paper moet het volgende inhouden:

  1. Een beschrijving van de uitgever;
  2. Een beschrijving van het project en de belangrijkste deelnemers;
  3. Een vermelding of de white paper een aanbieding van EMT of toelating van EMT tot de handel op een handelsplatform voor cryptoactiva betreft;
  4. Een beschrijving van de aan de tokens verbonden rechten en verplichtingen, inclusief het recht op terugbetaling tegen nonimale waarde en de procedure en voorwaarden voor de uitoefening van die rechten;
  5. Een klachtenprocedure;
  6. Informatie over de onderliggende technologie;
  7. De risico’s die aan het project en de tokens zijn verbonden;
  8. Belangrijkste negatieve effecten op het klimaat en andere milieugerelateerde negatieve effecten van het relevante consensusmechanisme; en
  9. De in bijlage III genoemde informatie.

 

3.1.3 Significante stable coins

Wanneer uw token kwalificeert als stable coin, dan is het ook mogelijk dat deze als significant wordt aangemerkt. Dit is het geval wanneer u voldoet aan de volgende criteria:

  1. De drempelwaarde voor de cliëntenbasis is niet lager dan tien miljoen natuurlijke- of rechtspersonen;
  2. De drempelwaarde voor de waarde van het uitgegeven ART/EMT of, in voorkomend geval, de marktkapitalisatie van dit soort ART/EMT ligt niet lager dan 5 miljard euro;
  3. De drempelwaarde voor het aantal en de waarde van transacties in die ART/EMT ligt niet lager dan, 2.500.000 transacties per dag of 500 miljoen euro per dag.

 

Wanneer uw stablecoin als significant wordt aangemerkt gelden er extra vereisten met betrekking tot de volgende onderwerpen:

  1. Het beloningsbeleid;
  2. De bewaring;
  3. Liquiditeitsbeheer; en
  4. De governanceregelingen.

 

3.2 Mijn onderneming geeft crypto-assets uit die geen stable coins zijn

Als uw onderneming een crypto-asset uitgeeft die geen stable coin is, dan is er geen vergunningplicht. Wel moet u aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Uw onderneming dient een rechtspersoon te zijn;
  2. Uw onderneming dient een white paper op te stellen;
  3. Uw onderneming dient dit white paper te verstrekken aan de toezichthouder;
  4. Uw onderneming dient dit white paper te publiceren;
  5. Uw onderneming dient aan eisen omtrent handelen en communicatie te voldoen.

 

De verplichtingen van punt B, C en D gelden niet in de volgende gevallen:

  • De crypto-assets zijn uniek en niet fungibel met andere cryptoactiva (NFT);
  • De crypto-assets worden aangeboden aan minder dan 150 personen;
  • De aanbieding bedraagt niet meer dan €1.000.000 of een gelijkwaardig bedrag over een periode van 12 maanden; of
  • De aanbieding aan het publiek van de crypto-assets uitsluitend tot gekwalificeerde beleggers is gericht en de crypto-assets alleen door dergelijke gekwalificeerde beleggers mogen worden gehouden.

Geen van de verplichtingen geldt in de volgende gevallen:

  • De crypto-assets worden kosteloos aangeboden;
  • De crypto-assets worden automatisch gecreëerd door mining/validation;
  • De aanbieding heeft betrekking op een utility token dat toegang biedt tot een goed of dienst die bestaat of in gebruik is; of
  • De houde van de crypto-asset heeft het recht dit alleen te gebruiken in ruil voor goederen en diensten in een beperkt netwerk van handelaren met contractuele regelingen met de aanbieder.

4. Mijn onderneming verleent diensten met betrekking tot crypto-assets. Is MiCA op mij van toepassing?

Als uw onderneming diensten verleent in de crypto-sector, dan is het mogelijk dat u kwalificeert als CASP. Eén van de tokens met betrekking waartoe deze diensten verleent, moet dan kwalificeren als een crypto-asset, en de dienst die u verleent moet kwalificeren als een van de volgende diensten:

  1. Het bewaren en het beheren van crypto-assets namens cliënten;
  2. Het exploiteren van een crypto-asset handelsplatform;
  3. Het omwisselen van crypto-assets voor geldmiddelen;
  4. Het omwisselen van crypto-assets voor andere crypto-assets;
  5. Het uitvoeren van crypto-asset orders namens cliënten;
  6. Het plaatsen van crypto-assets;
  7. Het ontvangen en doorgeven van crypto-asset orders namens cliënten;
  8. Het verlenen van advies over crypto-assets;
  9. Het verzorgen van portefeuillebeheer voor crypto-assets;
  10. Het verlenen van crypto-asset overdrachtdiensten namens cliënten.

 

Als u kwalificeert als een CASP, moet u een vergunning verkrijgen van de toezichthouder. Deze vergunning geldt vervolgens voor de gehele EU. Hiervoor moet uw onderneming een in de EU gevestigde rechtspersoon zijn. Wanneer uw onderneming deze diensten wil aanbieden in meerdere lidstaten, dan moet bij de lokale toezichthouder de volgende informatie worden ingediend:

  1. een lijst van de lidstaten waar de CASP voornemens is de diensten aan te bieden;
  2. een lijst van alle crypto-asset diensten die zij op grensoverschrijdende basis wil aanbieden;
  3. een lijst van alle overige door de CASP verrichte activiteiten die niet onder MiCA vallen;
  4. een lijst van alle overige door de CASP verrichte activiteiten die niet onder MiCA vallen.

 

In MiCA is een aantal regels opgenomen dat geldt voor alle CASPs, zoals organisatorische vereisten en prudentiële vereisten. Daarnaast zijn er specifieke eisen opgenomen per dienst die kan worden aangeboden door een CASP. Ook maakt MiCA een onderscheid in drie klassen CASP’s. Op basis hiervan worden de minimumkapitaalvereisten vastgesteld voor een CASP.

 

4.1 Het bewaren en beheren van crypto-assets namens cliënten

Wanneer uw onderneming crypto-assets bewaart en beheert namens cliënten, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

  1. de CASP gaat met de cliënt een overeenkomst aan waarin taken en verantwoordelijkheden nader zijn bepaald;
  2. de CASP houdt een register bij van elke positie die namens een cliënt is geopend;
  3. de CASP stelt een bewaringsbeleid op, wat onder andere een garantie biedt dan de crypto-assets niet door fraude, cyberdreigingen of nalatigheid verloren gaan;
  4. de CASP faciliteert de uitoefening van de aan de crypto-assets verbonden rechten;
  5. de CASP verschaft haar cliënten ten minste om de drie maanden een positieoverzicht;
  6. de CASP zorgt voor de nodige procedures om crypto-assets zo spoedig mogelijk aan haar cliënten terug te geven;
  7. de CASP zondert de namens haar cliënten aangehouden crypto-assets af van haar eigen crypto-assets.

 

De bewaring en beheer van crypto-assets is een Klasse 2 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €125.000.

 

4.2 Het exploiteren van een crypto-asset handelsplatform

Wanneer uw onderneming een handelsplatform exploiteert, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

  1. de CASP stelt exploitatieregels vast;
  2. de CASP handelt niet voor eigen rekening op haar handelsplatform;
  3. de CASP beschikt over doeltreffende systemen, procedures en regelingen die zorgen voor veerkracht, voldoende capaciteit en verwerping van orders;
  4. de CASP maakt bied- en laatkoersen en omvang van de markt tegen die koersen via haar systemen openbaar;
  5. de CASP voltooit de definitieve afwikkeling van transacties op dezelfde dag als waarop deze zijn uitgevoerd;
  6. de CASP zorgt voor transparante vergoedingsstructuren;
  7. de CASP beschikt over back-upvoorzieningen om te allen tijde aan de bevoegde autoriteit verslag te kunnen doen.

 

De exploitatie van een handelsplatform is een Klasse 3 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €150.000.

 

4.3 Het omwisselen van crypto-assets voor geldmiddelen of andere crypto-assets;

Wanneer uw onderneming crypto-assets wisselt voor geldmiddelen of andere crypto-assets, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:
  1. de CASP stelt een niet-discriminerend commercieel beleid vast met betrekking tot cliëntacceptatie en voorwaarden;
  2. de CASP publiceert de koers of een methode om een vaste koers te bepalen;
  3. de CASP voert orders uit tegen de koersen die worden weergegeven op het moment dat de omwisselingsorder definitief is;
  4. de CASP publiceert informatie over de door haar afgesloten transacties, zoals transactievolumes en koersen.

 

Het omwisselen van crypto-assets voor gelden of andere crypto-assets is een Klasse 2 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €125.000.

 

4.4 Het uitvoering van crypto-asset orders namens cliënten

Wanneer uw onderneming namens cliënten orders uitvoert met betrekking tot crypto-assets, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

  1. de CASP neemt alle noodzakelijke maatregelen om het best mogelijke resultaat voor haar cliënten te behalen, tenzij de CASP orders volgens specifieke instructies van haar cliënt uitvoert;
  2. de CASP stelt een doeltreffend orderuitvoeringsbeleid vast en past deze toe;
  3. de CASP verstrekt passende en heldere informatie over haar orderuitvoeringsbeleid inzake orderuitvoering en significante aanpassingen daarvan aan haar cliënten;
  4. de CASP toont haar cliënten op hun verzoek aan dat de CASP hun orders heeft uitgevoerd in overeenstemming met haar orderuitvoeringsbeleid;
  5. de CASP houdt toezicht op de doeltreffendheid van haar orderuitvoeringsregelingen en -beleid.

De uitvoering van orders voor crypto-assets is een Klasse 1 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €50.000.

 

4.5 Het plaatsen van crypto-assets

Wanneer uw onderneming crypto-assets plaatst, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

  1. de CASP deelt informatie aan de uitgever mee, voordat zij een contract afsluiten, met betrekking tot:
    1. het type plaatsing dat wordt overwogen;
    2. het bedrag aan transactievergoedingen voor de voorgenomen plaatsing;
    3. de timing, procedure en koers voor de voorgenomen operatie; en
    4. informatie over de beoogde kopers.
  2. de CASP verkrijgt, voorafgaand aan plaatsing, toestemming van de uitgever met betrekking tot de hierboven genoemde punten;
  3. de CASP neemt in de procedures inzake belangenconflicten specifieke informatie op met betrekking tot de volgende situaties:
    1. de CASP plaatst de crypto-assets bij haar eigen cliënten;
    2. de voorgestelde koers voor de plaatsing is over- of onderschat;
    3. stimulansen, inclusief niet-geldelijke, die worden betaald of toegekend door de aanbieder aan de CASP.

 

Het plaatsen van crypto-assets is een Klasse 1 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €50.000.

 

4.6 Het ontvangen en doorgeven van crypto-asset orders namens cliënten

Wanneer uw onderneming crypto-asset orders doorgeeft, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

  1. de CASP stelt procedures en regelingen vast die voorzien in een onmiddellijke en correcte doorgifte van orders van cliënten, en past deze toe;
  2. de CASP ontvangt geen beloning, korting of niet-geldelijk voordeel in ruil voor de routering van orders van cliënten naar een bepaald handelsplatform of een bepaalde CASP;
  3. de CASP maakt geen misbruik van informatie over lopende orders en neemt alle redelijke maatregelen om misbruk van dergelijke informatie te voorkomen

 

Het ontvangen en doorgeven van orders voor crypto-assets is een Klasse 1 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €50.000.

 

4.7 Het verlenen van advies over crypto-assets en het verzorgen van portefeuillebeheer voor crypto-assets

Wanneer uw onderneming advies verleent over crypto-assets of crypto-asset portefeuilles beheert, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

  1. de CASP beveelt alleen crypto-assets aan indien indien deze geschikt zijn voor haar cliënt is, op basis van diens kennis, ervaring, doelstellingen en financiële situatie;
  2. de CASP informeert potentiële cliënten of het advies op onafhankelijke basis wordt verstrekt en of het advies gebaseerd is op een brede of op een beperktere analyse van verschillende crypto-assets;
  3. de CASP verstrekt de potentiële cliënten informatie over alle kosten en bijbehorende lasten;
  4. de CASP aanvaardt en behoudt geen door derden betaalde vergoedingen, commissies of betaalde monetaire of niet-monetaire voordelen
  5. de CASP deelt aan de cliënt mee, indien het advies op niet-onafhankelijke basis wordt verstrekt, dat de CASP beloningen kan ontvangen onder de voorwaarde dat de beloning bedoeld is om de kwaliteit van de dienst te verbeteren en geen afbreuk doet aan de naleving van zijn plicht om eerlijk, billijk en professioneel te handelen;
  6. de CASP ziet erop toe dat natuurlijke personen die namens haar advies of informatie verstrekken over de noodzakelijke kennis en bekwaamheid beschikken;
  7. de CASP vraagt informatie over de kennis van en ervaring met crypto-assets van de cliënt, over zijn doelstellingen, zijn financiële situatie en een basisinzicht in de risico’s die aan crypto-assets verbonden zijn;
  8. de CASP waarschuwt de cliënt dat waardes van crypto-assets kunnen fluctueren en hun waarde gedeeltelijk of volledig kunnen verliezen;
  9. indien de CASP van mening is dat de crypto-assets niet geschikt zijn voor haar cliënt, dan beveelt zij de crypto-assets niet aan en gaat zij evenmin over tot beheer van die crypto-asset portefeuille;
  10. zodra de geschiktheidsbeoordeling is uitgevoerd, verstrekt de CASP een geschiktheidsverslag met de informatie over de geschiktheidsbeoordeling en een overzicht van het verleende advies;
  11. de CASP verstrekt haar cliënten periodiek overzichten met de namens hen uitgevoerde portefeuillebejeeractiviteiten.

 

Adviesverlening over crypto-assets en crypto-asset portefeuillebeheer is een Klasse 1 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €50.000.

 

4.8 Het verlenen van crypto-asset overdrachtsdiensten namens cliënten

Wanneer uw onderneming crypto-asset overdrachtsdiensten namens cliëntenuitvoert, is er een aantal regels waaraan voldaan moet worden:

    1. De CASP moet een overeenkomst sluiten met haar cliënten waarin zijn taken en verantwoordelijkheden worden gespecificeerd. Deze overeenkomst omvat ten minste het volgende:
      1. de identiteit van partijen bij de overeenkomst;
      2. de modaliteiten van de verleende overdrachtsdienst;
      3. een beschrijving van de door de CASP gebruikte beveiligingssystemen;
      4. de door de CASP gehanteerde tarieven;
      5. het op de overeenkomst toepasselijke recht.

Het uitvoeren van crypto-asset overdrachtsdiensten namens cliënten is een Klasse 1 dienst. Dit betekent dat de CASP een minimum kapitaal moet hebben van €50.000.

5. Het voorkomen van marktmisbruik met betrekking tot cryptoactiva

Naast regels met betrekking tot uitgifte van crypto-assets en CASPs, bevat MiCA ook regels ter voorkoming van marktmisbruik. Het gaat hierbij om crypto-assets die zijn toegelaten tot de handel op een handelsplatform, of waarvoor een verzoek tot toelating is ingediend. Er zijn vier vormen van marktmisbruik te onderscheiden:

  1. Openbaarmaking van voorwetenschap;
  2. Handel met voorwetenschap;
  3. Wederrechtelijke mededeling van voorwetenschap; en
  4. Marktmanipulatie.

 

Bij een overtreding van de verboden op één van deze vormen van marktmisbruik, kan de toezichthouder een sanctie opleggen. Bij een rechtspersoon is dit maximaal € 15.000.000 of 15% van de jaaromzet. Bij natuurlijke personen is dit maximaal € 5.000.000.

 

5.1 Openbaarmaking van voorwetenschap

Voorwetenschap is niet openbaar gemaakte infomatie die concreet is en die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking heeft op een uitgever van crypto-assets, of deze crypto-assets zelf. Deze informatie mag dan nog niet openbaar gemaakt zijn, en openbaarmaking moet significante invloed hebben op de koers. De uitgever van een crypto-asset dient deze voorwetenschap zo spoedig mogelijk openbaar te maken. Dit kan alleen worden uitgesteld als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  1. onmiddellijke openbaarmaking zou waarschijnlijk schade toebrengen aan de rechtmatige belangen van de uitgever;
  2. het is niet waarschijnlijk dat het publiek door het uitstel zou worden misleid;
  3. de uitgever is in staat om de vertrouwelijkheid van die informatie te garanderen.

 

5.2 Handel met voorwetenschap

Voorwetenschap mag niet worden gebruikt om de crypto-assets waar het betrekking op heeft te verkrijgen of van de hand te doen. Dit heeft zowel werking voor crypto-assets die zelf gehouden worden als crypto-assets die door een ander worden gehouden. Degene die over voorwetenschap beschikt mag ook geen aanbevelingen of aansporingen doen aan een ander over de betreffende crypto-assets.

 

5.3 Wederrechtelijke mededeling van voorwetenschap

Degene die over voorwetenschap beschikt, mag dit niet bekendmaken aan een ander, tenzij dit in de uitvoering van werk, beroep of functie is.

 

5.4 Marktmanipulatie

Marktmanipulatie met betrekking tot crypto-assets heeft de laatste jaren veel negatieve invloed op het beeld dat men heeft van crypto-assets en blockchainprojecten, door zogeheten ‘pump and dumps’ en andere praktijken. Er zijn meerdere vormen van marktmanipulatie:

  1. Het aangaan van een transactie, plaatsen van een order of elke andere gedraging die:
    1. Onjuiste of misleidende signalen afgeeft met betrekking tot het aanbod van, de vraag naar of de koers van een crypto-asset;
    2. De koers van een of meer crypto-assets daadwerkelijk of waarschijnlijk op een abnormaal of kunstmatig niveau brengt.
      Deze handelingen zijn verboden, tenzij aangetoond wordt dat er andere gerechtvaardigde redenen waren deze handelingen te verrichten
  1. Het aangaan van een transactie, plaaten van een order of elke andere gedraging waarbij gebruik wordt gemaakt van bedrog of misleiding;
  2. Verspreiding van informatie die onjuist of misleidend is met betrekking tot het aanbod van, de vraag naar of de koers van een crypto-asset, of waardoor de koers van een of meer crypto-assets op een abnormaal of kunstmatig niveau wordt gebracht.

6. Met welke toezichthouder heb ik te maken?

Vanuit Europees perspectief houden de European Banking Authority (EBA) en European Securities and Markets Authority (ESMA) toezicht op de naleving van MiCA. De nationale bevoegde autoriteiten zijn de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB). De nationale toezichthouder verstrekt de vergunningen en houdt toezicht op de naleving van de vergunningsvoorwaarden en andere vereisten. De AFM is verantwoordelijk voor de vergunningaanvragen voor CASPs en DNB voor die voor uitgevers van ARTs/EMTs. EBA en ESMA overzien de nationale toezichthouders.

7. Q&A

Wij kunnen het ons goed voorstellen dat er veel vragen opkomen bij ondernemers bij het zien van een heel nieuwe verordening. Is dit op mij van toepassing? Wat moet ik doen wanneer dit in werking treedt? Moet ik een vergunning aanvragen? Hieronder behandelen wij enkele vaak gestelde vragen. Mocht u andere vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

 

Q: Ik heb al een vergunning onder MiFID II, moet ik ook een vergunning onder MiCA verkrijgen?

A: MiCA bevat een bepaling op grond waarvan een beleggingsonderneming crypto-asset diensten mag aanbieden die gelijkwaardig zijn aan de beleggingsdiensten en -activiteiten waarvoor zij op grond van MiFID II over een specifieke vergunning beschikt. Zo wordt het bewaren en beheren van crypto-assets namens cliënten geacht gelijkwaardig te zijn aan het bewaren en beheren van financiële instrumenten voor rekening van cliënten en wordt het omwisselen van crypto-assets voor geldmiddelen geacht gelijkwaardig te zijn aan handelen voor eigen rekening. Wanneer een beleggingsonderneming gebruik wil maken van deze regeling, moet zij de toezichthouder 40 dagen voor het aanbieden van de crypto-asset diensten in kennis stellen en daarbij bepaalde informatie verstrekken.

MiCA bevat geen dergelijke bepaling voor het aanbieden van ARTs/EMTs. Indien een beleggingsonderneming voornemens is om ARTs/EMTs aan te bieden, moet zij een vergunning aanvragen als aanbieder van ARTs/EMTs.

 

Q: Wanneer biedt mijn onderneming diensten aan ‘in Europa’?

A: De toezichthouder neemt vrij snel aan dat diensten aan worden geboden ‘in Europa’. Alleen wanneer een onderneming buiten Europa is gevestigd, en de diensten uitsluitend worden verleend op initiatief van de Europese cliënt, is er geen sprake van het aanbieden van diensten ‘in Europa’’.

 

Q: Wat is het verschil tussen een CASP en een VASP?

A: Sinds 2019 wordt de term Virtual Asset Service Provider (VASP) gebruikt binnen de EU. Deze term werd geïntroduceerd door de Financial Action Task Force (FATF). De term CASP, die nu met MiCA wordt geïntroduceerd, toont veel gelijkenissen met de term VASP, maar is breder en dekt dus meer ondernemingen.

 

Q: Ik heb al een registratie bij DNB op basis van de Wwft, hoe zit het hiermee?

A: De Wwft-registratie voor aanbieders van cryptodiensten zal niet samenvallen met de MiCA-vergunningplichtvoor CASPs. Dit volgt uit een bepaling uit de Transfer of Funds Regulation Recast (TFR) op grond waarvan de huidige bepaling waarin de registratieplicht is vastgelegd wordt vervangen. Het is dus niet nodig om zowel een Wwft-registratie als MiCA-vergunning aan te vragen.

AFM en DNB roepen ondernemingen die in Nederland crypto-asset dienstem willen gaan aanbieden op om zich bij de AFM te melden voor een MiCA-vergunningaanvraag voor CASPs, en niet langer bij DNB voor een Wwft-registratieaanvraag. Zo wordt dubbel werk en dubbele kosten voor alle betrokkenen voorkomen. Het is sinds 22 april 2024 mogelijk om een MiCA-vergunningaanvraag voor CASPs in te dienen bij de AFM.

 

Q: Ik bied mijn diensten aan in meerdere lidstaten, moet ik meerdere vergunningen aanvragen?

A: Er geldt voor MiCA een zogeheten ‘paspoortregime’. Dit houdt in dat het behalen van een vergunning in een lidstaat ervoor zorgt dat de diensten ook in andere lidstaten mogen worden aangeboden.

 

Q: Hoe vallen NFTs binnen het kader van MiCA?

A: NFTs vallen onder de noemer ‘crypto-assets niet zijnde ART of EMT’. Dit betekent dat alleen een plicht zou kunnen bestaan voor het opstellen van een whitepaper. Bepaalde NFTs zijn hier echter van uitgezonderd, aangezien crypto-assets die niet ‘fungibel’ met andere crypto-assets zijn, buiten de reikwijdte van MiCA vallen. De niet-fungibiliteit van een token moet per geval worden beoordeeld.

 

Daarbij is van belang dat fractionele delen van een unieke en niet-fungibele crypto-asset niet als uniek en niet-fungibel mogen worden beschouwd. De uitgifte van crypto-assets als niet-fungibele tokens in een grotere reeks of collectie moet worden beschouwd als een indicator van hun fungibiliteit. De enkele toekenning van een unieke identificatiecode is bijvoorbeeld niet voldoende om een token als uniek of niet-fungibel aan te merken.

 

Q: Zijn non-custodial wallets gereguleerd onder MiCA?

A: Nee. Enkel het bewaren en beheren van crypto-assets namens cliënten is gereguleerd onder MiCA. Non-custodial wallets stellen gebruikers in staat om hun eigen private keys te bewaren en zijn dus niet gereguleerd onder MiCA.

 

Q: Zijn trading bots gereguleerd onder MiCA?

A: Afhankelijk van de omstandigheden van het geval is het mogelijk dat trading bots gereguleerd worden als CASP. Dit is in ieder geval zo als er sprake is van het ontvangen en doorgeven van orders, het verlenen van advies over crypto-assets of het verzorgen van portefeuillebeheer. Om te kwalificeren als advies is het van belang dat de bot aanbevelingen doet die op een specifieke consument zijn gepersonaliseerd.

Download de MiCA Whitepaper.

De Europese Commissie heeft in september 2020 de verordening Markets in Crypto-Assets (MiCA) gepubliceerd. Met als doel het reguleren van de cryptomarkt binnen de EU. In de MiCA Whitepaper gaan wij daarom uitgebreid in op diverse onderwerpen die voor uitgevende instellingen en cryptodienstverleners van belang kunnen zijn.

Download Whitepaper MiCA