Wetswijziging telemarketing

Watsonlaw_wetswijziging_telemarketing

Wetswijziging telemarketing

Per 1 juli 2021 zijn de regels voor telemarketing gewijzigd. Bedrijven, organisaties en goede doelen mogen niet meer ongevraagd bellen naar consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid om een product te verkopen of een donatie op te halen. De toestemming om te bellen moet legitiem verkregen zijn. Dit betekent dat de toestemming niet onder druk verkregen mag worden. Het gebruik van voor-aangevinkte vakjes op formulieren is niet toegestaan. Daarnaast moet het eenvoudig zijn om de toestemming in te trekken. Als er sprake is van een klantenrelatie, dan mag de consument nog maximaal drie jaar na de koop of de einddatum van het contract gebeld worden. Demissionair staatssecretaris Mona Keijzer gaf aan dat het goed nieuws is voor de consument dat de wetswijziging echt gaat gelden. “Ongewenste telefoontjes vormen een grote irritatie, daarom zal de handhaving vanuit de toezichthouder scherp zijn.”