30 aug Nieuwe regels voor digitale platforms zijn gunstig voor consument
Eerlijke concurrentie, bestrijden van cybercrime en minder gepersonaliseerde advertenties. Dat zijn maar enkele voordelen die de Digital Markets Act (DMA) moet gaan opleveren. Bedrijven en consumenten die gebruik maken van de grootste digitale platforms, gaan – als het aan het Europees Parlement ligt – volop profiteren van de nieuwe Digital Markets Act (DMA).
Het Europees Parlement stemde begin juli in met deze wet, die vanaf 2023 in werking treedt. Nederland is één van de aanjagers ervan. De bedoeling is dat de DMA consumenten en ondernemers beter gaat beschermen en gaat zorgen voor meer concurrentie en gemak op digitale markten. Zo wordt het mogelijk individuele berichten van de ene naar de andere berichtendienst te sturen. Verder mogen appontwikkelaars niet meer worden gedwongen om het betaalsysteem te gebruiken van een appstore, en mogen eigen producten of diensten van bepaalde platforms niet zomaar meer bovenaan de zoekresultaten worden gezet.
Concurrentieregels
Voor de grootste online platforms (dat zijn er wereldwijd zo’n vijftien tot twintig) komen er extra markt-, en fusietoezicht en concurrentieregels. Zij zijn nu zo machtig dat gebruikers er nauwelijks omheen kunnen. Als deze platforms zich niet aan bepaalde verboden en verplichtingen houden, kunnen er hoge boetes volgen. Zo mogen eigen diensten en producten niet meer worden bevooroordeeld, moet het mogelijkheid worden data van het ene platform naar het andere mee te nemen, en moeten vooraf geïnstalleerde apps kunnen worden verwijderd. Verder komt er een meldingsplicht om fusies en overnames te kunnen beoordelen. Uiteindelijk moeten we minder afhankelijk zijn van de grote platforms.
Nepnieuws
Tegelijk met de DMA kreeg de Digital Services Act (DSA) groen licht van het Europees Parlement. Deze wet gaat in 2024 in. Deze wet gaat over de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van internetaanbieders, hostingbedrijven, online platforms, zoekmachines en marktplaatsen voor de activiteiten via hun diensten. Een van de elementen daaruit is dat online marktplaatsen meer informatie moeten inwinnen over de bedrijven (handelaren) die producten of diensten via hun platform verkopen. Aanbieders van hosting- en platformdiensten moeten illegale online inhoud bestrijden en hierover uitgebreider gebruikers informeren. Daarnaast moet de DSA burgers beter beschermen tegen desinformatie en nepnieuws, en moet het zorgen voor een betere bescherming van grond- en mensenrechten. Online platforms mogen dan niet langer advertenties personaliseren op grond van bijvoorbeeld geloofsovertuiging of seksuele geaardheid.