16 nov Verzoek om conservatoir beslag te leggen kan ook digitaal
Vanaf 15 november 2021 kunnen advocaten bij alle rechtbanken eenvoudig digitaal procederen over beslagrekesten. Op dit moment moeten beslagrekesten nog in tweevoud per post óf per fax worden ingediend.
Aan het versturen of zelfs faxen van grote hoeveelheden papier komt langzaam een einde. Een nieuwe zaak aanbrengen, stukken uitwisselen, dossiers inzien en communiceren over een zaak kan de komende jaren steeds meer digitaal. Dat kan nu al in faillissementen, Wsnp-zaken en beschermingsbewinden. In steeds meer strafzaken ontvangen advocaten digitale dossiers.
Beslagrekest
Vanaf 15 november 2021 kunnen beslagrekesten door advocaten – alleen zij mogen dit – digitaal worden ingediend. Een beslagrekest is het verzoekschrift waarmee een schuldeiser verlof vraagt van de voorzieningenrechter om conservatoir beslag te mogen leggen bij een schuldenaar. Na 15 november hebben advocaten op elk moment een actueel overzicht van ingediende zaken en de bijbehorende correspondentie in een digitaal zaakdossier.
Tijdswinst
Bij de rechtbank Amsterdam kon dit al sinds eind juni 2021. Daar hebben ruim tachtig advocaten de afgelopen periode het nieuwe webportaal – waar stukken kunnen worden geüpload – van de Rechtspraak getest. Zij waren over deze pilot tevreden over de tijdswinst, de papierbesparing en de mogelijkheid om overal en op elk moment dossiers over de zaak te kunnen inzien.
Project Digitale Toegang
Het digitaal indienen van beslagrekesten is onderdeel van het Project Digitale Toegang (Project DT) van de Rechtspraak. Hiermee wil de rechtspraak de komende jaren eenvoudige digitale toegang realiseren voor alle rechtzoekenden – dus voor burgers en ondernemers – en hun procesvertegenwoordigers in civiel recht en bestuursrecht. Digitaal procederen is vooralsnog vrijwillig, maar wordt op enig moment verplicht voor juridische professionals.